Внимание!

На сайте используются cookie файлы

The site uses cookie files

Данный сайт имеет возрастное ограничение!

This site has age restrictions!

Я подтверждаю, что мне, увы, уже давно исполнилось 18 лет
I confirm that I have 18 years!

Gastronomy and Wine Portal

Імпорт вина в Україні

Імпорт вина в Україні за часів війни. Чекаємо привід пити шампанське!

11.12.2023, Аналітика

Війна стала випробуванням для всіх видів вітчизняного бізнесу та не оминула і винних імпортерів.


У період військового стану у 2022 році різко скоротився товарооборот всіх видів алкогольних напоїв, у тому числі продукції ринку вина в Україні. Так, у січні-червні 2022 року українці придбали вина менше на 58%, ніж за аналогічний період 2021 року. За результатами 2022 року вартість імпортованих алкогольних і безалкогольних напоїв в Україну становила 490 млн дол. США, що на 32 % менше показника 2021 року.* Найбільшою мірою у січні-квітні 2022 року, у порівнянні з 2021, на ринку вина в Україні скоротився імпорт ігристих вин – на 31%.

Втім, вже у той самий період 2023 року цей показник зріс на 61% у обсягах, а у вартісному вимірі майже вдвічі. Чим ближче ми до Перемоги, тим вище попит на ігристі. Загалом обсяг імпорту ігристого з основних країн постачальників у 2022 році, в порівнянні з 2021, знизився в таких частках: Італія на 43,5%, Іспанія на 33,6%, Франція на 18,1%, Грузія на 68%, Молдова на 46%. У основних імпортерів зниження поставок ігристого склало: «Бюро Вин» 34,5%, «Вайн-Холл» 5,5%, «АТБ-Маркет» 20,4%, Fozzy Group 65,9%, Bacardi-Martini Ukraine 46,3%, METRO Cash & Carry Ukraine 31,9%.**

Через негативні наслідки повномасштабного вторгнення рф в Україну великі компанії – імпортери, дистриб’ютори, підприємства роздрібної торгівлі, бізнес яких пов’язаний з вином та міцним алкоголем, мали значні складнощі із логістикою, що спонукало негайно трансформувати та оптимізувати бізнес-процеси. Один із ключових викликів, з якими змушені були зіткнутися українські компанії, – переформатування логістики вина, як на зовнішніх так і на внутрішньому ринках. До того ж, від початку війни приблизно на 5 місяців уряд запровадив перелік критичного імпорту, за яким дозволялися лімітовані транскордонні валютні платежі. Вина в цьому переліку, зрозуміло, не було… Наразі логістика вина налагоджується, але виникає проблема з ризиками оплати товару. Багато компаній перейшли на відстрочення платежів не на 120, а на 30 днів, що призводить до пошуку додаткових ресурсів оплати, а також змінює принципи постачання. Імпортери переважно ввозять вина, які швидше продаються. Ще один біль імпортерів – окупанти нещадно руйнують українську інфраструктуру завдаючи шкоди на мільйони євро. Так, у травні 2022 року постраждав склад імпортера та дистриб’ютора вина «Бюро Вин», якому належить найбільший у Європі винний магазин «GoodWine». Втрати становили близько 15 млн євро. У серпні 2023 р. через ворожу ракету було повністю знищено гіпермаркет «FOZZY Cash&Carry» в Одесі – в магазині згоріло все, сума завданих збитків, попередньо, сягає сотень мільйонів гривень. Щодо прогнозів, то фахівці ринку сподіваються, що споживчі показники зможуть повернутися до рівня 2021 приблизно через два роки після закінчення війни.

D+ провів опитування ключових компаній-імпортерів. Про те, яких змін зазнав бізнес за часів війни, яких втрат зазнали компанії і що допомагає їм попри все виживати, – в коментарях від перших осіб.

*Дані Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки»

**Аналітика AR-Group


Дмитро Сайфудинов, директор ТОВ «Вінфорт»: «Плани на найближчий рік – жити і працювати далі. На зло ворогам та на радість друзям»

Дмитро Сайфудинов

Яких змін зазнав ваш бізнес під час війни?

Усі наші трансформації чи проблеми сьогодні такі самі, як і у всіх бізнесів України. Спробую перелічити основні:

– Значне скорочення персоналу, в основному через еміграцію. Не обійшлося без людських втрат на фронті.

– Скорочення асортименту. Далеко не всі товари залишились популярними серед покупців.

– Значне підвищення відпускних цін: за рахунок збільшення цін у постачальників; підвищення вартості логістики, як внутрішньої, так і міжнародної.

– Погіршення умов співпраці з багатьма партнерами, як внутрішніми, так і зовнішніми.

– Зниження націнок для утримання більш-менш прийнятних цін.

Як змінилися обсяги поставок, реалізації? Які фактори особливо вплинули на зниження\збільшення цих показників?

Обсяги реалізації за підсумками 2022 року, порівняно до 2021 року, впали на 30% в гривнях і на 40% в пляшках. У першій половині 2023 року залишається значне падіння в штуках, порівняно до 2021 року (40%) і невелике в гривнях. Основними факторами падіння є закриття великої кількості торгових точок, тривалий «сухий закон», комендантська година, ну і, звичайно ж, значне підвищення цін. З поставками все просто – їх не було майже до 4-го кварталу 2022 року. Пов’язано це із забороною ввозу, але ще більше – з неготовністю іноземних постачальників робити поставки в країну, де іде війна.

ТОВ «Вінфорт»

«Вінфорт» та партнери. Chateau Magnol, Bordeaux, вересень, 2023 рік

Чи змінилася стратегія вибору щодо цінового сегменту компанії в системі закупівель? Чи можете вказати відсотки змін за категоріями?

Система закупівель особливих змін не зазнала. Звичайно ж, шукаємо товари більш низького цінового сегменту, але й від високого не відмовляємось. Якщо проаналізувати по цінових категоріях, то трансформації за 2021-2023 роки незначні і виглядають так:

– низько-ціновий сегмент або сегмент економ пропозицій (low-priced): -12%. Цей сегмент сильно скоротився, в основному через перехід товарів в дорожчу категорію.

– середньо-ціновий сегмент (middle-priced): +11%. Власне, за рахунок удорожчання товарів low-priced.

– високо-ціновий сегмент (high-priced) і преміум сегмент (luxury). Дані сегменти практично не змінились.

Яких змін зазнала система імпорту у портфелі вашої компанії, а саме канали закупівель, країни-постачальники, логістичні маршрути, схеми зберігання на складах (власних чи партнерів)? Чи можете оцінити збільшення вартості цих процесів та їх вплив на цінову політику компанії для кінцевого споживача?

Система імпорту практично не змінилась. Склади розділили: частину товару зберігаємо на власному складі, частину у партнерів в іншому місті. Вартість зберігання і логістика вплинула на ціну товару не суттєво, але вплинула.

Які нові торговельні марки вина, міцного алкоголю тощо з’явилися за цей час у портфелі вашої компанії, яка пропорція по країнах (принаймні перша трійка)?

Одними з найбільших наших здобутків останнього періоду вважаю отримання контракту з виробником ірландського віскі Irishman (змінили дистриб’ютора в Україні) та з прекрасним італійським виноробом Castello di Bolgheri. Крім того, розширювали асортимент з існуючими постачальниками. Скрізь, де це можливо і доцільно. Від багатьох марок довелось відмовитись. Мінімум тих, хто не захотів/не зміг з нами співпрацювати далі. А основна частина марок, з якими прийшлось попрощатись, просто не пережила конкуренцію при переході в більш дорогу цінову категорію.

Як змінилася система розподілу (по регіонах, містах) та доставки напоїв до замовників/ точок збуту під час війни?

Скоротилася кількість партнерів, точок продажу, можливо збільшився відсоток хорека або рітейлу – просимо прокоментувати ситуацію. Ринок перевернувся з ніг на голову. В інших, якщо можна так сказати, більш спокійних регіонах, сильний удар по нам завдав «сухий закон», який просто зупинив роботу. Досі на продажі впливає комендантська година. Щодо системи розподілу, то в 2022 році лідером по росту продажів було Закарпаття. Потім поступово відновили обороти міста-мільйонники. Наразі все +/- стабілізувалось. Хоча кількість партнерів скоротилася. З деякими не знайшли спільну мову до сьогодні, деякі повели себе зовсім не по-партнерські. Тимчасово припинена співпраця з багаторічними партнерами з Маріуполя, Краматорська. З нетерпінням чекаємо на їхнє повернення. Велика кількість точок збуту була просто знищена руснею. І далеко не всі відновили чи відновлять свою роботу. Хорека зазнала великих втрат, особливо одеська, також впали продажі в великих ТЦ. Адже через ризик обстрілів таких місць люди стали менше їх відвідувати. З іншої сторони, значно виріс e-commerce, зокрема Rozetka, яка не тільки не зупинила свою роботу, а й увесь час вела себе не просто пристойно, як і належить кожному гідному партнеру, а справді по-дружньому. Як дуже надійний друг.

Незважаючи на те, що деякі українські виноробні дуже постраждали від агресії росії, наші винороби не здаються і українські вина, за нашим відчуттям, демонструють зріст попиту. Просимо надати інформацію, як змінюється розподіл асортименту вина (імпорт\місцеві продукти) та що превалює у розподілі – вітчизняні чи імпортні торговельні марки?

На жаль, точних даних у нас немає, зараз не до того. Єдине, що можемо сказати, – спостерігаємо зростання попиту на українські вина, в тому числі на фоні падіння продаж молдавського вина, що знаходиться в більш-менш тій же ціновій категорії.

ТОВ «Вінфорт»

ProWein, березень, 2023 рік

Як ви оцінюєте податкову політику держави в вашому секторі під час війни? Чи отримуєте допомогу, підтримку в якійсь формі від іноземних партнерів?

Податкова політика особливих змін не зазнала. Допомогу отримуємо від багатьох наших партнерів, в різних формах, зрозуміло, і в різних обсягах. Нехай навіть невеликих, але підтримка є, ми її відчуваємо, – а від того на душі легше.

Чи скоротився персонал компанії? Чи відчуваєте нестачу кадрів, чи готові зараз ризикувати та вкладатися в освіту персоналу?

Персонал скоротився, тож кадрова нестача дещо відчувається. В освіту персоналу вкладаємо кошти, як робили це завжди. А сьогодні це важливо як ніколи: як для загального розвитку, так і для відволікання людей від проблем буденних.

Коротко прокоментуйте нинішню ситуацію і власні плани на найближчий рік.

Нинішня ситуація міняється чи не щодня. На момент публікації, гадаю, коментарі вже будуть неактуальні. А плани на найближчий рік – жити і працювати далі. На зло ворогам та на радість друзям.


Наталія Бурлаченко, СЕО компанії Big Wines (Україна), амбасадор Vinos de La Luz: «Наші серця належать Україні!»

Наталія Бурлаченко

Усі бізнеси України від початку повномасштабного вторгнення зазнали перетворень. Не став винятком алкогольний, який підпав під заборону в перші ж три місяці війни. Заборона діяла на продаж, а якщо продажі в твоєму бізнесі під вето, то які можуть бути наслідки? Вони, насправді, були катастрофічні. Це і скорочення мережі, точок продажу, персоналу. Повна заморозка всього. Було тяжко. Але після того, як мораторій зняли, імпортери почали рухатися, алкогольний бізнес ожив. Для нас особливість моменту полягала в тому, що ми саме планували відкривати власну компанію. Готувалися до цього ще до вторгнення: аналізували, які можуть бути напрямки, яка наразі динаміка ринку, що відбувається, яку нішу можемо зайняти.

І ось компанія Vinos de La Luz розпочала свій власний імпорт в Україні. До речі, сталося це після того, як ми запустили власний бренд українського вина. На той момент ми зрозуміли, що готові самостійно виходити на ринок з брендами Vinos de La Luz. Проанонсую: це будуть в основному нові назви, які ще не були представлені українському споживачу. Але я впевнена, що і вайнловери, і професіонали знають та пам’ятають якість вин Vinos de La Luz. Тож з гордістю можемо стверджувати, що стиль та рівень якості витримані в кожному нашому новому бренді, незважаючи на країну походження чи на те, скільки існує бренд на ринку.

Насправді, власник Vinos de La Luz – доктор Рікардо Нуньєс – давно вже мав плани відкрити тут як своє виробництво, так і власний імпорт. Перший проєкт було розпочато в партнерстві. Надалі, незважаючи на початок російського вторгнення, прийняли рішення продовжувати працювати на українському ринку. Зрозуміло, перш за все тому, що в основі філософії Vinos de La Luz лежить місія підтримки всього прогресивного. По-друге, серце доктора Нуньєса, наші серця належать Україні. Ну, і по-третє, міркували, що ця війна закінчиться – дай Бог, щоб швидше – і ринок України стане одним з найпривабливіших: за прогнозами пана Рікардо в країну прийдуть кошти донорів (згадаймо так званий план Маршала) і, звісно, економіка почне стрімко зростати. На цій хвилі ми наважилися попри війну започаткувати компанію, яка займатиметься імпортом та експортом. Як відомо, у нас є власні виноробні в Аргентині, Італії, Іспанії, Сполучених Штатах і, звісно, тепер виробництво в Україні. Плюс в 2023-му році в Іспанії, в регіоні Cigales, групою компанії Vinos de La Luz була придбана ще одна виноробня для білих та рожевих вин та стартував новий цікавий проєкт. Тож маємо що запропонувати самим вибагливим вайнловерам, є що показати на українському ринку – і з нових продуктів, і з добірки вже добре відомих.

До речі, на виставці, яка проходитиме 1-4 листопада у Києві, можна буде познайомитися із новим портфелем нашої компанії в Україні, яка має назву Big Wines. Як я і казала, тут будуть вина з п’яти країн. Також розширюємо лінійку українських вин. У нас вже є «Одеський Чорний» 20-го року, який встиг зібрати кілька золотих медалей на міжнародних конкурсах. В наступному році виведемо на ринок «Одеський Чорний» вінтажу 2021-го і це буде продовження мистецького триптиха в колаборації з відомим у світі українським художником Іваном Марчуком. Паралельно розширюємо українську лінійку Big Wines: будуть вина не лише з флагманського Одеського Чорного, а й з інших українських сортів, на яких акцентуємо увагу, та з міжнародних. Портфель нашої компанії формуємо так, щоб мав вина різної цінової політики – від entry level до преміум сегменту. Намагаємося передбачити будь-які бажання і смаки українського споживача: деякі спеціальні лімітовані серії Vinos de La Luz поставлятиме лише для українського ринку ну і, звісно, українські наші вина також матимуть різний ціновий рівень.

Щодо умов, які сьогодні створює держава для бізнесу, скажу, що започаткувати компанію не складно і досить швидко. Наприклад, оформлення ліцензії після подання необхідного пакету документів займало лише 10 днів. Звісно, плануємо дотримуватися всіх необхідних правил та законів, щоб вести бізнес відкрито і співпрацювати з усіма контролюючими органами – перш за все тому, що дбаємо про безпеку наших споживачів і про свою репутацію. Ми довели у часі та просторі, що є доброчесними платниками податків. Це для усього бізнесу зараз особливо важливо. Сплата кожної гривні у бюджет – то внесок в Перемогу. Отже, це і є наші плани. Будемо розвиватися, збільшувати портфель, створювати нові робочі місця, працювати над підвищенням культури споживання вина. І доводити нашим споживачам, що українські вина абсолютно конкурентні з винами інших країн. Оскільки ми самі є виробниками в Україні, то зацікавлені у просуванні як на внутрішньому ринку, так і на експортному напрямках. Ми відчули великий інтерес до українського вина у світі і хочемо цей інтерес надалі підігрівати. Тому плануємо певну частку портфелю віддати під українські вина і розповсюджувати його в інших країнах нашими каналами дистрибуції.


ТОВ «Хенкелль Фрешенет Україна»: «Ми мріємо і плануємо!»

ТОВ «Хенкелль Фрешенет Україна»

Олег Касьяненко, Директор. Валентин Поляков, Комерційний директор

Весь 2022 рік, особливо перша його половина, виявився дуже важким, оскільки діяла тотальна заборона на переміщення та реалізацію алкогольної продукції. Втім, ми не складали руки, і, вже починаючи з другої половини року, обсяги почали рости. Зрозуміло, крім регіонів східного та південного напрямку, де тривали бойові дії та окупація. Щодо обсягів реалізації за період з моменту вторгнення ворога в нашу країну, то фактично за рік вони впали вдвічі в порівнянні з 2021-м. Поставки продукції значно зменшились (відповідно до попиту).

Зазначу, що при цьому наша стратегія вибору щодо цінового сегменту компанії в системі закупівель не змінилась. А ось в логістиці відбулися драматичні зміни: тарифи на перевезення по деяким маршрутам зросли вдвічі. Звичайно, це вплинуло на ціну продукції. Крім того, подорожчала тара та упаковка. В середньому, ціни зросли на 40-50%.

В такій ситуації, логічно, що ми не міняли, а принаймні зберегли існуючий портфель брендів. Якщо розглянути мапу нашого сьогоднішнього бізнесу, маємо констатувати, що повністю втратили збут на окупованих територіях сходу та півдня країни. Регіональні представництва там майже не працюють. Хоча загальна кількість торговельних партнерів не скоротилася. Точок рітейлу стало більше, HoReCa менше. Це пов’язано з ситуацією в країні, графіком роботи HoReCa.

Виходячи з концепції нашої компанії, апріорі в портфелі домінують імпортні торгові марки. Маю також констатувати, що, незалежно від нинішньої ситуації, а також від країни походження, традиційно із року в рік наші якісні ігристі вина демонструють позитивну динаміку саме під час новорічних свят. Докладаємо зусиль до того, щоб ця динаміка стабільно зберігалася на весь поточний період.

Україною сьогодні ходить приказка: «Плани можна складати не далі, ніжна сьогоднішній день. Далі можна лише мріяти». І все ж ми відчуваємо свої сили, силу власних брендів, тож не просто мріємо, а, як і завжди, – плануємо. Наша компанія і далі планує розвивати продажі в Україні. Найближча мета – досягнення лідерських позицій на ринку країни по всіх сегментах ігристих вин – просекко і кава. І ми певні, що невдовзі в українців буде привід для свята, привід підняти келихи з ігристим».


Прес-служба Rozetka: «Сьогодні працює більше співробітників, ніж до початку ворожого вторгнення»

Rozetka

Війна прискорила зміни у логістичних процесах, з’явились нові склади на більш захищених територіях, були значно посилені заходи безпеки, відповідно до ситуації продавці маркетплейс відчутно розширили пропозиції та можливості щодо доставки замовлень тощо. Наразі наші обсяги поставок і реалізації збільшуються, частково це відбувається за рахунок збільшення кількості магазинів, а також за рахунок цікавих ексклюзивних пропозицій, лояльних цінових програм тощо.

В імпорті ми постійно шукаємо нові цікаві пропозиції, співпрацюємо з українськими імпортерами. Що стосується власного імпорту, то за часи війни ми не відмовилися від жодної країни-виробника, за виключенням Австрії та Угорщини, над просуванням ви яких ще в нашій країні слід працювати, але то вже після війни – сьогодні ми змушені прислухатися до попиту. Маємо констатувати, скоротилася частка грузинського вина, Іспанії.

Є й позитивні тенденції: так, в категорії «тихе вино/українські вина» маємо приріст на 6% в порівнянні з 2022 роком, на 8% в порівнянні з 2021. Навіть започаткували новий проєкт з партнерами з Шабо: вивели на ринок власний бренд VDOMA, який має дуже великий потенціал і вже маємо хороші результати від продажів.

В ігристих винах також маємо приріст + 5%, хоча й спостерігаємо втрати по Грузії та Німеччині. Щодо нашої бізнес-мапи, то регіони роблять вагомий внесок і їх доля зростає, змінилася кількість магазинів, а для клієнтів це можливість безкоштовно отримати свій товар у власному регіоні. Враховуючи нинішні ціни на доставку в країні, це значне заощадження. Ще й економія часу. Ми також активно розвиваємо і B2B канали.

Підтримку відчуваємо від багатьох (та майже всіх!) партнерів, постачальників (відтермінування платежів, слова підтримки тощо). Наразі у «Розетці» працює більше співробітників, ніж до початку ворожого вторгнення. В навчання співробітників ми постійно інвестуємо, і плануємо робити це в ще більших обсягах, ніж зараз. Продовжуємо розвивати бізнес попри всі складнощі, плануємо запускати власні торгові марки (в тому числі алкогольні), покращувати сервіс та активно і надалі відкривати точки видачі. Кожний успішний український бізнес сьогодні – то внесок у Перемогу. Ми це розуміємо. І для цього усім колективом працюємо.


Олена Валевська, комерційна директорка ArtWine Company: «Самі найбажаніші плани – відкрити Dom Perignon в день нашої Перемоги!»

Олена Валевська

Наша компанія почала працювати буквально за півроку до початку війни, тож об’єктивно репрезентативної аналітики, на жаль, ще немає. Ми маленька нішова компанія, яка займається виключно тим, що любить. Ми профі з великим досвідом роботи з винами преміум сегменту (і це не про ціну, преміум в даному випадку – це про стиль життя та цінності). Ми ці вина любимо, ми вміємо з ними працювати, тож розуміємо їхнє місце на нашому ринку.

Навіть зараз, під час війни, ми бачимо перспективи і робимо все, щоб українці мали можливість пити найкращі взірці світових вин.

Що можу відмітити зі змін, що сталися на ринку за ці майже два роки війни, – логістика дуже подорожчала і всіх партнерів поза Європою ми змушені возити через порти Польщі.

Ситуація для нас загострюється тим, що майже все, що у нас є, з’явилось після початку війни, тобто наразі знаходимось на стадії формування портфелю. І без перебільшення: цей період формування прийшовся на найскладніший час в історії нашої держави.

Щодо персоналу, то ми навпаки розширилися, порівняно з початком діяльності. Наші люди – найбільша наша цінність. Бургундію і Шампань можна замінити, наших працівників – ні. Ми робимо все, що можемо, тут і зараз. Самі найбажаніші плани – відкрити Dom Perignon в день нашої Перемоги.


Богдан Панчук, бренд-амбасадор ТОВ «Вайн Діскавері Селекшн»: «Сподіваємося відновити обсяги продажів імпортних вин і віримо в потенціал українського вина»

Богдан Панчук

Наразі в нашій компанії значно зменшилась кількість персоналу, і спостерігаємо значне падіння обсягів продажу імпортних вин. По суті, ми залишили лише одну країну постачальника, від інших відмовились. Принаймні, довелося відмовитись від імпорту з Німеччини, Словенії та Іспанії через перефрагментацію каналів збуту та зменшення купівельної спроможності споживачів.

Крім того, значно виріс час доставки та вартість логістики, але споживачі нашої продукції не відчують здорожчання цих процесів, через те, що підняття цін відбулося лише на індекс курсу валют. Треба відмітити, що на тлі падіння імпорту в минулому році наша компанія збільшила обсяги продажу українських вин, що нас дуже тішить.

Втім, щодо нинішньої ситуації по імпорту, то вона дещо стабілізувалась. Принаймні падіння припинилось. Динаміка показує поступовий приріст. Сподіваємося відновити обсяги продажів імпортних вин і віримо в потенціал українського вина.


Сергій Мазур, директор компанії Vitis Group: «Розпочинаємо новий проєкт – виробництво та дистрибуція українського крафтового алкоголю»

Сергій Мазур

За часів війни наш бізнес зменшився мінімум на 50%, найбільше постраждала сфера HoReCa через закриття ресторанів. Натомість, найменше негативного впливу відчули продажі в роздрібній торгівлі. А от на зниження обсягів поставок та реалізації вплинули такі фактори, як збільшення майже вдвічі вартості логістики до України, що призвело до зростання цін на 15-20%, загальний ріст цін на вина Бургундії, Луари, Іспанії та Аргентини, а також підвищення вартості ігристих з Італії (часткове зростання цін на 15-20%), зростання валютного курсу.

Треба зазначити, що у портфелі на 10-15% збільшився обсяг вин середньо-цінового сегменту, а також скоротилися обсяги вин високо-цінового сегменту. А процес підбору асортименту ускладнився через обмеження відряджень (сьогодні в країні діє заборона виїзду за кордон чоловікам призовного віку). Крім того, повністю припинилася логістика з Нового Світу через порт Одеса. Тепер поставки з Нового Світу наразі організовуємо через Польщу, що призвело до підвищення вартості логістики на 50%.

Sergii Mazur

Наша компанія також відмовилися від проєкту «Вірменський коньяк» через підтримку росії країною-виробником. Втім, у портфелі зросла частка українських вин (субдистрибуція), але через зростання оптових цін, брендові українські вина все ще залишаються не на такому рівні дистрибуції, який б ми хотіли бачити.

Тим не менше, спостерігається тенденція до зростання попиту на якісний вітчизняний алкоголь. Хочу відмітити, що ми розпочинаємо новий проєкт – виробництво та дистрибуція українського крафтового алкоголю (наливки, бренді, джини) по всій Україні та на експорт.

Втім, змушений констатувати щодо податкової політики держави, що ситуація характеризується вкрай негативним ставленням до українського бізнесу загалом. Особливо щодо компаній-імпортерів алкоголю: підакцизний товар не включено до категорії, де діє «мораторій на перевірки». Перевірки, які регулярно проводяться в компаніях, часто не мають обґрунтування, а санкції супроводжуються фразою: «Ідіть до суду, чекайте 3-4 роки та намагайтеся довести невиправданість штрафу». На жаль, в Україні не діє презумпція невинності щодо підприємців.

Хочу також додати, що ще на початку війни наші партнери надали притулок вимушеним емігрантам з України. Ми також зверталися до наших партнерів з проханнями про донати і вдячні кожному, хто відгукнувся. Деякі з них сплатили внески безпосередньо до фонду United24, дехто надав благодійний внесок у вигляді товару, продаж від якого надходить на підтримку інших благодійних фондів та установ.

Але розуміємо, що сподіватися варто лише на самих себе і головне завдання сьогодні полягає у відновленні обсягів та позицій на ринку.

X
Украина